Urmodern!

Hur man stickar ett knapphål:
Sticka till där du vill ha knapphålet, lägg garnet framför och lyft första maskan som om den skulle stickas avig. Lägg garnet bakom stickan och
lyft nästa maska som om den ska stickas avig. Dra den första maskan över den andra= en maska avmaskad. Upprepa tills du maskat av åtta maskor.
Sista avmaskade maskan sätts tillbaka på vänster sticka och vänd arbetet. Lägg upp nio nya maskor och vänd arbetet, den sist upplagda maskan förs
över på höger sticka och dras över den första maskan på höger sticka.

Mönster:
Lägg upp 65 maskor, första varvet stickas rätt och efter 30 maskor sätts en markör.

Varv 1 Rm

Varv 2 Rm

Varv 3 15 rm och börja sen med tummen

Tumme:
2 rm (rätsidan) vänd arbetet och sticka 2 rm
Vänd arbetet, sticka 3 rm. Vänd arbetet sticka 3 rm
Fortsätt så tills du stickat över 15 maskor (du slutar på avigsidan)
På rätsidan stickas de 20 maskorna fram till markören.
Sticka 7 rm, gör ett knapphål över 8 maskor,sticka 4 rm, gör ett knapphål över 8 maskor,sticka 3 rm.

Varv 4 Rm

Varv 5 Rm

Varv 6 Avmaska 7 m, 58 Rm

Varv 7 Sticka till markören, sticka 1 rm, gör ett knapphål över 8 maskor, sticka 4 rm, gör ett knapphål över 8 maskor, sticka 2 rm.

Varv 8 Lägg upp 7 nya maskor, sticka rm

Repetera varv 1-8 så många varv som är lämligt för din handled avsluta marbetet med att sticka varv 1-7, på varv 8 läggs det inte upp 7 nya maskor = 58 maskor kvar


I mönstret står det att man ska plocka upp 53 maskor på uppläggningsvarvet och sticka ihop pulsisen men jag plockade upp 58 och stickade ihop.


Kommentarer
Postat av: Eva

Hej hopp !

Är det urmodern till överskrift i så fall tackar jag

för beskrivningaen.



Trevlig Helg fr. Jämtland

Postat av: Kikki

Eva, ja det är mönstret till dig. :)

2008-10-07 @ 07:41:46
Postat av: Söderlund

Så lite så!

Allt bra annars då= :)

2009-01-03 @ 11:52:40
URL: http://robinsoderlund.se
Postat av: ulrica

Käckt med en bra beskrivning av hur man gör knapphål - det kan komma till användning. MEN... hur lägger man upp nya maskor?

Jag har "ökat" genom att sticka framifrån och bakifrån i en och samma maska osv men när det står lägg upp "8 nya maskor" så händer jag inte med...

Du får gärna svara i en kommentar på min hemsida om du har lust att hjälpa mig med en förklaring!

tackar!

2009-04-16 @ 09:56:25
URL: http://dozandesign.blogg.se/
Postat av: ulrica

Hej Kicki! Tack för beskrivningen... Jag hittade i veckan en bok om stickning på loppis för 5 kronor som hade en jättebra bildbeskrninvning på knapphål så nu hajjar jag precis! Ska leta på ett mönster på en fin kofta och testa...

Tack igen!

2009-05-10 @ 23:29:01
URL: http://dozandesign.blogg.se/
Postat av: Linneah

Finfin blogg :)

Titta gärna in på min och släng in en fråga i min frågestund! :D<3

2009-12-06 @ 23:57:08
URL: http://liineahs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback